Monday, November 22, 2010

Teaching Aids

3.0 Bahan Bantuan Pengajaran:

Bagi mengajar topik isipadu cecair ini, bahan yang sesuai amatlah penting untuk menerang konsep isipadu cecair kepada pelajar. Sebagaimana matapelajaran yang lain, kriteria kesesuaian bahan bantu mengajar yang sesuai perlulah memiliki ciri seperti mudah didapati. Perkara ini membolehkan guru senang untuk mendapatkan bahan tersebut dan menjimatkan masa guru untuk menyediakannya. Bahan yang akan dipilih juga perlulah bersifat ekonomi. Selain daripada itu, bahan bantu mengajar yang digunakan juga perlulah berkaitan dengan kehidupan seharian pelajar supaya ianya lebih konkrit dan dapat diingat oleh pelajar jika dijadikan contoh. Tambahan pula, bahan bantu mengajar perlulah sesuatu yang dikenalpasti oleh guru tersebut untuk direka dan digunakan. Aras pelajar juga perlulah diambil kira oleh guru dalam pemilihan sesebuah bahan bantu mengajar untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Perkara-perkara ini akan membolehkan seseorang guru mendapatkan bahan tersebut dengan senang dan mudah.

Oleh itu, dalam pengajaran bagi topik isipadu cecair ini, saya lebih suka menggunakan bahan yang terpakai bagi memperkenalkan ukuran tidak piawai ke atas isipadu cecair. Bahan yang saya maksudkan itu ialah botol, gelas, botol plastik air mineral, mangkuk dan botol susu seperti yang ditunjukkan dalam gambar rajah di bawah:


Bahan-bahan yang terpakai di atas amatlah sesuai bagi saya untuk memperkenalkan isipadu cecair kerana bagi muird tahun 2 saya masih belum lagi melibatkan standard unit (ukuran piawai). Apa yang penting untuk saya ialah memperkenalkan perkataan kosong, kurang, separuh, lebih separuh dan penuh. Sebagaimana yang kita ketahui bagi pelajar tahun dua, isipadu cecair baru sahaja diperkenalkan dalam peringkat ini di mana mereka masih belum menggunakan ukuran piawai, maka bahan yang saya bawa ke kelas adalah bahan yang tidak memerlukan sukatan yang paling tepat

Maka dengan itu, saya memilih bahan ini kerana ianya memiliki segala kehendak bahan bantu mengajar yang saya maksudkan tadi. Ianya pernah dilihat oleh pelajar sendiri ketika mereka berada di rumah dan kehidupan seharian malahan mereka sendiri pernah menggunakannya.

Selain daripada itu, bahan tersebut juga mudah didapati dan ada daripadanya merupakan bahan terbuang seperti botol mineral kosong. Secara tidak langsung, bahan yang saya gunakan ini dapat membantu pelajar menyemai semangat alam sekitar dalam diri mereka. Dari segi tahap mereka pula, tidak menjadi masalah yang menyukarkan mereka kerana semua pelajar sudah pasti kenal dengan bahan tersebut. Dengan ini, saya amat bersetuju dengan penggunaan bahan ini untuk tujuan memperkenalkan isipadu cecair kepada pelajar tahun dua di sekolah saya.

3.1 Bahan Bantuan Mengajar 1

Bahan bantuan mengajar untuk mengukur isipadu cecair non-standard unit

Bahan :
Cawan plastik, gelas, botol kaca, botol air mineral, baldi air, sekeping kad manila yang berjadual

Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat menyukat secara membanding isipadu cecair dengan sukatan bukan standard unit.

Pengetahuan sedia ada murid:
Murid telah belajar bagaimana untuk membanding nombor/objek dengan menggunakan teknik bandingan seperti lebih, kurang, banyak, sedikit, tinggi dan kurang dalam nombor bulat.

Perbendaharaan kata
Lebih, kurang, kosong, separuh, penuh

Langkah-langkah
1. Guru menggunakan ICT dengan memberi tayangan video dari capaian internet untuk memperkenalkan tajuk pengajaran.

http://www.youtube.com/watch?v=ih-Jny73DUg&NR=1


2. Guru mempamerkan persembahan powerpoint tentang bahan-bahan bantuan mengajar yang digunakan seperti di bawah :
Cawan Botol kaca Gelas Bekas air mineral Baldi Botol vitagen
3. Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan dengan menggunakan teknik pembelajaran secara koperatif di dalam kelas.
4. Setiap kumpulan akan melantik seorang ketua sebagai ketua kumpulan untuk menjalankan aktiviti dan seorang setiausaha juga dilantik sebagai pencatat.
5. Guru mengagihkan 5 set bekas yang berbeza kepada murid mengikut kumpulan.
6. Setiap kumpulan akan diedarkan sebuah baldi yang berisi air.
7. Mula-mula guru meminta seorang murid mengisi segelas air dari baldi air tersebut ke dalam setiap bekas yang dibekal dan membuat perbandingan.
8. Kemudian setiap kumpulan akan merekod bilangan gelas botol vitagen air yang boleh diisi ke dalam setiap bekas sehingga penuh.

Bil Bekas Bilangan botol vitagen
1 Cawan 2
2 Botol kaca 4
3 Botol mineral 6
4 Gelas 2

Jadual 1:Menyukat isipadu cecair dengan bukan standard unit

9. Guru membimbing murid membuat anggaran bilangan kuantiti gelas berisi air ke dalam bekas. Ini termasuk sukatan kosong, separuh, lebih, kurang, penuh.

Penutup :
Dalam aktiviti ini murid akan mempelajari dan mengenalpasti berapa banyak kandungan air yang dapat di isi ke dalam setiap bekas. Bekas yang besar akan dapat mengisi lebih banyak air / kuantiti botol vitagen. Walaubagaimanapun kuantiti / sukatan air yang sama akan kelihatan berbeza jika saiz bekas yang digunakan adalah tidak sama. Ini akan dapat diketahui murid jika mereka menggunakan sukatan standard seperti silinder penyukat atau bikar.

3.2 Bahan Bantuan Mangajar 2

Bahan bantuan mengajar untuk mengukur isipadu cecair standard unit

http://www.youtube.com/watch?v=iPkZlce84ag&feature=related


Selepas murid saya dapat menyukat secara membanding isipadu cecair dengan sukatan bukan standard unit. Barulah saya memperkenalkan aktiviti yang menggunakan bahan bantuan mengajar yang melibatkan penggunaan alat yang spesifik seperti silinder penyukat.

Mengukur dengan silinder lulus agak rumit oleh meniskus. Meniskus adalah kelengkungan permukaan air. Air "tongkat" pada dinding silinder lulus, tetapi hanya pada sisi dan tidak tengah. Ketika pelajar melihat di permukaan, kadar air kelihatan tidak lurus dan pelajar mungkin paras permukaan air adalah melengkung di tepi silinder. Oleh itu, pelajar harus diberitahukan pengukuran harus berada di titik terendah (lihat gambar sebelah kanan). Pelajar perlu membaca meniskus pada peringkat mata untuk mendapatkan pembacaan yang tepat dengan menurunkan mata ke paras permukaan air yang sama. Pelajar perlu meletakkan silinder lulus di atas meja dan kemudian menurunkan kepala mereka untuk dapat membaca meniskus di peringkat mata seperti yang ditunjukkan di gambar.

http://www.youtube.com/watch?v=D_g0U3vxr18&feature=related


Bahan bantu mengajar yang sesuai bagi menyukat isipadu cecair dengan pengukuran standard unit ialah penggunaan bekas seperti bikar dan silinder penyukat. Bahan ini dapat kita gunakan ketika mengajar para pelajar dalam memperkenalkan konsep isipadu cecair. Biarpun ianya mempunyai sukatan, namun ianya mudah dilihat dan diamati oleh pelajar. Tambahan pula, bahan ini selalunya ada di kawasan sekolah terutamanya di makmal sains. Selain daripada mendapat konsep isipadu, pelajar juga akan mendapat persoalan kegunaan skala sala di tepi bikar tersebut sekaligus menghasilkan semangat ingin tahu pelajar.


Silinder penyukat dan juga bikar juga amat sesuai digunakan apabila memperkenalkan konsep isipadu cecair kerana bahan inilah yang bakal kita gunakan pada peringkat yang lebih tinggi. Hal ini membolehkan pelajar menjadi biasa dan tidak janggal lagi apabila melihat silinder penyukat dan juga bikar suatu masa kelak. Namun demikian, isu keselamatan juga perlu didedahkan agar tidak berlaku kemalangan ketika menggunakan bahan ini.

Bahan Bantuan Mengajar yang menggunakan pengukuran unit standard

Hasil Belajaran :

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat mengukur volume cecair dengan menggunakan unit standard dengan betul.

Pengetahuan sedia ada murid:

Murid telah belajar bahawa kadar air akan ditentukan berdasarkan bungkusan mereka. Bekas yang lebih besar menunjukkan lebih banyak isipadu cecair sementara bekas yang lebih kecil memberi kita kelantangan kurang cecair.

Bahan Bantuan Pengajaran:
Silinder penyukat, bikar

Perbendaharaan kata;
Mengukur, menyukat, mililiter (ml), liter ( l )

Prosedur:

1. Bahagikan pelajar ke dalam kumpulan yang berempat untuk melakukan pekerjaan dalam pembelajaran kooperatif mereka.
2. Lantik seorang pelajar sebagai pencatat dalam kumpulan.
3. Berikan setiap kumpulan 5 set bekas saiz yang berbeza, sebaldi air dan dua jenis silinder penyukat iaitu silinder penyukat 1 liter dan sebuah bikar yang 400ml atau Satu untuk mililiter dan satu lagi untuk liter.
4. Setiap kumpulan akan mengisi setiap bekas dengan air.
5. Mereka akan mengukur isipadu cecair dalam bekas masing-masing dengan menuangkan air dari bekas ke dalam silinder ukur.
6. Seorang ahli kumpulan sebagai pencatat dilantik untuk mencatat hasil dalam bentuk yang diberikan
* • Pelajar diperkenalkan unit di mana 1 liter = 1000 mililiter
• 1 liter x 1000 mililiter = 1000 mililiter
7. Selepas murid telah mengetahui cara menyukat isipadu dengan pengukuran standard unit, maka murid akan menjalankan aktiviti pengukuhan berikut dengan gunakan teknik permainan stesen seperti di bawah:

Aktiviti : Permainan stesen 1 (5 Minit)

Kad permainan


Bahan:
• Set Kad Permainan buatan sendiri
Perbendaharaan kata:
Mengukur, milimeter, liter

Prosedur:
1. Mintalah pelajar bekerja secara berpasangan.
2. Buatlah salinan dari Kad Permainan dan memotong kad.
3. Berikan masing-masing pasangan satu set kad.
4. Mencetakkan kad dan membahagi kad sama rata di kalangan pelajar.
5. Pada hitungan ketiga, para pelajar membuka kad dan membiarkannya terbuka di atas meja.
6. Melihat kad dibuka, para pelajar menyebutkan isipadu cecair yang dipaparkan pada kad mereka dengan betul.
7. Jika pelajar membaca isipadu cecair yang salah, kadnya akan diberikan kepada rakan kongsi.
8. Jika kedua-dua membaca dengan kelantangan cecair dengan betul, para pelajar estimasi dan membandingkan volume cairan pada kad. Pelajar dengan kelantangan yang lebih besar cecair akan menyimpan kad pasangan.
9. Jika kad menunjukkan isipadu yang sama cecair, tiada sesiapapun dari mereka mendapat untuk menjaga kad masing-masing.
10. Ketika semua kad dibuka, pelajar menghitung berapa banyak kad yang mereka miliki. Pemenang adalah pelajar dengan kad yang paling.

Aktiviti : Permainan stesen 2 ( 5 minit)

Bahan:
• Dua Set Kad Permainan buatan sendiri


Perbendaharaan kata:
Menukur, milimeter, liter

Prosedur:

1. Main permainan dalam kumpulan yang berlima pelajar.
2. Melantik seorang pelajar di kumpulan sebagai pencatat.
3. Tunjuk pelajar untuk menjadi menggaul dari kad.
4. Permainan ini terdiri 5 pusingan untuk menyelesaikan permaianan.
5. Hal ini bermula, ketika ahli kumpulan akan diberikan menghadapi turun kad di meja dalam setiap pusingan.
6. Kemudian, mereka membuka kad dan membaca isipadu cecair yang dinyatakan dalam kad tersebut. Pelajar dengan jumlah isipadu yang terbesar adalah menjadi pemenang dalam pusingan itu.
7. Ulangi sampai 5 pusingan.
8. Kumpulan dengan mendapat nilai tertinggi adalah menjadi pemenang.

Kesimpulan

Pembelajaran isipadu cecair bermula dengan pengalaman konkrit dalam situasi yang realistik melalui pengukuran menggunakan kedua-dua unit standard dan non-standard. Kapasiti cecair dalam unit standard diukur dalam millimitres (ml) dan liter (l) dalam sistem metrik. Sementara dalam unit non-standard mereka diukur dengan menggunakan pelbagai bekas dengan menyatakan kandungan kapasiti yang lebih atau kurang. Bahan dari unit non-standard lebih mudah untuk mendapatkan. Adalah baik untuk memberikan pengalaman anak-anak dengan sistem asing pengukuran. Untuk menjalankan kegiatan ini murid mengetahui bahawa isipadu cecair dapat diukur dengan menggunakan unit metrik mililiter dan liter. Mereka juga memahami hubungan antara kedua-dua alat pengukuran.

4.0 Rujukan
Semua aktiviti penggunaan bahan bantuan mengajar telah dipersembahkan melalui power point yang dirujukkan dalam blog saya.